Skip to content
Mediapasaz.pl Logo

Znajdź polską instrukcję obsługi

Mediapasaz.pl Logo

Najlepszy antywirus – czy taki istnieje ?

Najlepszy antywirus, jaki wybrać, czego potrzebuję – to odwieczne dylematy zarówno użytkowników indywidualnych, jak i korporacji, które właśnie stoją przed wyborem pakietu mającego ochronić ich dane. Na polskim rynku oprogramowania antywirusowego działa kilkunastu producentów oferujących w zasadzie dwa rodzaje produktu: konsumencki i korporacyjny. Większość z nich ma w swojej ofercie produkty dla dwóch różnych grup docelowych, ale działających na tym samym silniku antywirusowym. Zasadniczą różnicę stanowią możliwości centralnego zarządzania w rozwiązaniach dla korporacji. Oprócz produktów do ochrony stacji klienckich oferowane są również rozwiązania do ochrony serwerów i filtrujące ruch sieciowy, np na styku infrastruktury lokalnej z internetem.

Dzisiejsze oprogramowanie antywirusowe to już nie tylko pojedyncza aplikacja. Szczególnie jest to widoczne w pakietach konsumenckich. Oferowany zestaw zawiera sporą ilość narzędzi. No najczęściej oferowanych (oprócz skanera antywirusowego) należą narzędzia typu Internet Security (filtr antyspamowy, program antyszpiegowski, zapora sieciowa, system lokalnego wykrywania włamań, szyfrowanie plików i dysków, zapobieganie wyciekowi danych).

Rynek korporacyjny, czyli co dla firmy? Według opublikowanego w styczniu 2013 roku raportu Gartnera rynek producentów oprogramowania był zdominowany przez trzy firmy: Symantec, McAfee oraz Trend Micro. Łącznie należy do nich 68% rynku.  Zaraz za nimi uplasowały się Sophos i  Kaspersky Lab, które razem z pierwszą trójka zgarniają 85% przychodów z rynku. Taki podział rynku zdecydowanie utrudnia wejście nowych graczy i spowodowanie na przykład obniżki cen licencji, ale na pewno ci mali gracze zmuszają dużych do inwestowania w rozwój produktów.  Należy przy tym wspomnieć, że raport Gartnera nie uwzględnia produktów niszowych, sprzedawanych i oferowanych na lokalnych rynkach, czego przykładem może być polski AreaBit.

A co dla zwykłego śmiertelnika, czyli jak to wygląda na rynku konsumenckim? O ile wśród ofert korporacyjnych mamy do czynienia w zasadzie z trzema graczami, o tyle na rynku konsumenckim sytuacja jest nieco inna. Jak wynika z raportu opublikowanego w grudniu 2012 przez firmę Opswat, a dotyczącego konsumenckiego oprogramowania antywirusowego dla Windows, palmę zwycięzcy dzierży Avast (17,5%), a tuż za nim plasują się Microsoft (16,8%) i ESET. W przeciwieństwie do zestawienia produktów korporacyjnych w tym rankingu pod uwagę bierze się ilość zarejestrowanych użytkowników, ze względu na sporą ilość produktów darmowych. Pierwsza piątka to cztery pozycje bezpłatne – Microsoft Security Essentials, avast! Free Antivirus, Avira Free Antyvirus oraz AVG Anti-Virus Free Edition. Wszystkie razem mają pod swoimi skrzydłami 45% rynku. Następny w kolejności jest ESET NOD32 Antyvirus z udziałem na poziomie 6,8%. I ciekawe jest to, że najwięksi giganci, tacy jak Norton Internet Security, McAfee Virus Scan mają poniżej 4% udziału w rynku.

O rewolucji technologicznej w sposobach działania programów antywirusowych będzie mowa w późniejszych artykułach. Zapraszam do lektury.

Oceń stronę